Vermoed je dat jouw kind dyscalculie heeft? Een goed onderzoek kan duidelijkheid geven. Bij LeerZo! brengen we zorgvuldig in kaart of er sprake is van dyscalculie en welke ondersteuning het beste past. We kijken niet alleen naar rekenvaardigheden, maar ook naar de onderliggende processen die een rol spelen.
Wat is dyscalculie?
Dyscalculie betekent letterlijk: moeite met rekenen. Kinderen met dyscalculie hebben problemen met het vasthouden en toepassen van rekenkennis. Zo kan jouw kind bijvoorbeeld lang op de vingers tellen, moeite hebben met hoeveelheden of cijfers door elkaar halen. Dit heeft niet altijd te maken met intelligentie of de kwaliteit van het onderwijs. Dyscalculie is een specifieke leerstoornis die invloed heeft op het automatiseren van rekenvaardigheden. Bij LeerZo! doen we ook dyscalculie-onderzoek.

Wanneer is een dyscalculie-onderzoek nodig?
- Een onderzoek wordt geadviseerd als er sprake is van:
- Een grote rekenachterstand ten opzichte van leeftijdsgenoten
- Een hardnekkig rekenprobleem, waarbij minstens 6 maanden lang extra hulp is geboden (minimaal 1 uur per week) zonder voldoende vooruitgang
- Een groot verschil tussen rekenprestaties en andere schoolvakken
Voor een betrouwbaar onderzoek moet een kind minimaal in de tweede helft van groep 6 zitten en drie officiële Cito-momenten hebben gehad. Ook leerlingen in het voortgezet onderwijs kunnen getest worden op dyscalculie. LeerZo! biedt geen onderzoek voor volwassenen (18+).
Onderzoeksmethoden en aanpak
Bij het dyscalculie-onderzoek gebruiken we verschillende testen en methoden om een compleet Vermoed je dat jouw kind dyscalculie heeft? Een goed onderzoek kan duidelijkheid geven. beeld te krijgen van de rekenvaardigheid van je kind. We kijken naar:
- Cito-scores en LVS-gegevens om de rekenontwikkeling te analyseren
- Onderwijsgeschiedenis en de effectiviteit van eerder geboden ondersteuning
- Rekentesten om inzicht te krijgen in sterke en zwakke rekenvaardigheden
- Observaties en gesprekken met ouders en eventueel de school
Dyscalculie wordt alleen vastgesteld als er sprake is van een blijvend en hardnekkig rekenprobleem. De uitkomsten van het onderzoek helpen om te bepalen welke begeleiding het beste aansluit bij de behoeften van jouw kind. Lees meer over een dyscalculie-behandeling
Op basis van het ERWD-protocol
Het onderzoek wordt uitgevoerd volgens het ERWD-protocol (protocol Ernstige RekenWiskunde-problemen en dyscalculie). Dit protocol beschrijft de richtlijnen voor diagnostisch rekenonderzoek en helpt ons te bepalen welke begeleiding nodig is. We stemmen het onderzoek volledig af op de situatie van jouw kind, want ieder kind heeft een aanpak nodig die écht past.

Veelgestelde vragen over dyscalculie-onderzoek
Vanaf welke leeftijd kan een dyscalculie-onderzoek worden afgenomen?
Dit kan vanaf dat de leerling in de tweede helft van groep 6 zit, dus na 3 officiële Citometingen. De meting in oktober is een tussenmeting en geldt niet als hoofd/officiële meting.
We doen ook dyscalculie-onderzoek bij leerlingen die al op het voortgezet onderwijs zitten. We bieden geen hulp aan volwassenen (18+).
Is er een verwijzing nodig?
Nee, dat is niet nodig. Een dyscalculie-onderzoek of -behandeling is nooit een vorm van vergoede zorg.
Wanneer kun je bij LeerZo! terecht voor dyscalculie-onderzoek?
• Bij een grote rekenachterstand
• Bij een hardnekkig rekenprobleem (er is voldoende extra hulp gegeven, met onvoldoende resultaat)
• Als er een groot verschil is tussen rekenscores en de overige vakken
Welke documenten moeten we aanleveren bij de aanmelding?
Dyscalculie is een hardnekkig rekenprobleem. Om te kunnen beoordelen of hier sprake van is, hebben we deze documenten nodig voorafgaand aan een onderzoek of intake:
- LVS-gegevens (Cito-scores)
- Handelingsplannen (minimaal 20 weken remediëring van een uur per week buiten de klas)
- Eventuele verslagen van eerdere hulpverlening
- Ingevuld intakeformulier, ondertekend door alle gezaghebbende ouders en jongeren van 12+
Wat gebeurt er na aanmelding?
Zodra de aanmelding binnen is, controleren we of het dossier volledig is. Zijn alle gegevens binnen, dan beoordeelt ons aanmeldteam het dossier én of een dyscalculie-onderzoek het meest passend is. We koppelen de uitkomst terug. Doen we een dyscalculie-onderzoek, dan plannen we een intakegesprek in.
Wat kunnen ouders in de tussentijd al doen?
Thuis is het goed om veel spelenderwijs te rekenen met je kind. Denk aan bordspelletjes met dobbelstenen, betalen in de winkel en klokkijken. Ondersteun je kind wanneer het rekenwerk meekrijgt van school. Zorg dat de sfeer positief is en geef veel complimenten op de inzet. Houd ook oog voor de balans tussen extra oefenen en vrije tijd.
Geef je kind de juiste steun bij rekenen
Blijft rekenen een uitdaging, ondanks extra ondersteuning? Met een goed dyscalculie-onderzoek krijg je inzicht in waar je kind moeite mee heeft en welke aanpak het beste werkt.
Dyscalculie-onderzoek bij LeerZo!
- Deskundig en zorgvuldig onderzoek
- Persoonlijk afgestemd op jouw kind
- Volledig volgens bewezen methodiek
