Loopt jouw kind vast met lezen, rekenen of concentreren en weet je niet precies waarom? Bij vermoeden van ernstige leerproblemen kun je LeerZo! inschakelen. Met diagnostiek brengen we de oorzaak in kaart. Ook adviseren we over de juiste begeleiding van het kind.
Schoolobservatie
Een professional van LeerZo! komt op school en observeert het kind in meerdere situaties: in de klas, in het gesprek met de leerkracht en in het contact met medeleerlingen. We kijken onder meer naar werkhouding, gedrag in de klas en sociale omgang. De observatie duurt 1,5 tot 2 uur. Je krijgt inzicht in hoe het kind functioneert in de schoolomgeving én in de actie-reactie ten opzichte van andere kinderen en de docent.

Didactisch onderzoek taal en rekenen
Met een didactisch onderzoek brengen we in kaart hoe een kind leert en wat de oorzaak is van eventuele leerproblemen of leerachterstanden. Dit onderzoek richt zich op de schoolse vaardigheden van een kind, zoals lezen, spelling, rekenen en begrijpend lezen.
Wat onderzoeken we?
Bij een didactisch onderzoek kijken we naar:
- Leerniveau: Hoe presteert het kind vergeleken met leeftijdsgenoten?
- Sterke en zwakke kanten: welke vaardigheden gaan goed en welke vragen extra aandacht?
- Leerstrategie: hoe verwerkt het kind informatie en welke aanpak werkt het beste?
- Mogelijke leerproblemen, zoals dyslexie, dyscalculie of concentratieproblemen.

Dyslexie-onderzoek
Wanneer een kind hardnekkige lees- en spellingproblemen heeft, kan er sprake zijn van dyslexie. Wij onderzoeken of dyslexie een rol speelt en hoe jouw kind het beste kan worden geholpen.
Dyscalculie-onderzoek
Heeft jouw kind problemen met het vasthouden en toepassen van rekenkennis. Met een onderzoek achterhalen we of er sprake is van dyscalculie en welke ondersteuning het beste past.
Celf-onderzoek
Heeft je kind moeite met taal en communicatie? Is er misschien sprake van een taalontwikkelingsstoornis (TOS)? Om dit goed in kaart te brengen, bieden we het CELF-onderzoek aan.
Voor wie is een didactisch onderzoek geschikt?
- Kinderen met moeite met lezen, rekenen of spelling
- Leerlingen die achterblijven in hun schoolontwikkeling
- Kinderen waarbij onduidelijk is welke leerstrategie het beste werkt
- Bij vermoeden van leerstoornissen, zoals dyslexie of dyscalculie
Wat gebeurt er na het onderzoek?
Afhankelijk van de schoolobservatie-hulpvraag stellen we na het onderzoek een verslag op met:
- Overzicht van de leerprestaties
- Analyse van de sterke en zwakke punten
- Advies over begeleiding, hulpmiddelen en passende leerstrategieën

Krijg duidelijkheid met didactisch onderzoek
Twijfel je over de leerontwikkeling van een kind? Met observatie en onderzoek brengen we leerproblemen in kaart en geven we gerichte adviezen. Neem contact op en ontdek wat wij kunnen betekenen!
Didactisch onderzoek bij LeerZo!
- Onderzoek naar taal en communicatie
- Gericht advies voor passende begeleiding
- Onderzoek op school of bij LeerZo!
